Selasa, Ogos 04, 2009

...kenapa beralasan

Ada orang berusaha sehabis daya, tenaga, masa dan harta cuba mencapai apa yang dicita. Ada orang pula mencipta pelbagai alasan untuk ‘lari’ dari tanggungjawab dan tuntutan. Orang yang berusaha bersungguh-sungguh itu, selalu nya meraih kebahagiaan. Orang yang sering beralasan pula sering diburu resah gelisah..

Tak semua orang dilahirkan sebagai keturunan raja, anak hartawan atau akan dipinang oleh putera kayangan.., lantaran itu kita perlu berusaha untuk mengubah kualiti hidup yang kita ada sekarang..

Kebahagiaan dalam apa jua perkara yang berkaitan dalam soal kehidupan bergantung sejauhmana kita melihat konsep kehidupan kita, apa yang diinginkan dan apa yang mampu diusahakan dalam mencapai cita2..

Andaikata kita terasa kekurangan dalam hidup kita sekarang - samada dalam soal kewangan, cinta, hubungan rumahtangga atau seumpamanya.., keluhan semata2 takkan membawa perubahan apa2.. kita kekadang terlupa untuk menyimpan satu jari untuk ditunjuk kepada diri sendiri terhadap rasa kekurangan yang kita rasai sekarang kerana kita mudah menuding jari kepada orang lain sebagai alasan terhadap kegagalan kita.. hidup kita adalah pilihan kita.., apa yang kita rasa dan apa yang kita percaya...

andaikata kita memilih untuk berhenti dari meneruskan perjalanan hidup yang masih panjang, pada ketika kita masih mempunyai kudrat dan kemampuan..., kita akan kehilangan peluang untuk menemui sesuatu yang mungkin akan mengubah kehidupan kita sekarang.. daripada kita menghukum diri, adalah lebih baik kita memberi ruang dan peluang kepada diri kita untuk berubah...

if we want to have a better life, we first need to be a better person...change only happen from within..not gambling hoping nice thing will happen carried by other person into our lives - jika kita mencari keajaiban.. kitalah yang perlu menjadi keajaiban tersebut.... Moga kita semua sentiasa dalam rahmat Allah..

Tiada ulasan: