Jumaat, Disember 16, 2011

masak oh masak....



citer tentang masak nie.... mungkin korang tak kan percaya kalau aku katakan yg aku tak pandai masak suatu ketika dulu... coz korang sering tengok aper yg aku masak ader terpapar kat FB ku....

dulu masa aku sekolah dulu.... aku memang tak pernah masak... coz mak berkantin dari aku darjah 3... so nak makan ambil je... dr sarapan hingga arr makan tengahari... semua dah ader... pilih je aper yg nak... pastu aku ader 2 org kakak... so bahagian dapo mereka dah ambil... so bahagian ku... mengemas dan membasuh baju....

tapi aku suka memerhati apabila mak memasak......so sedikit sebanyak banyak membantu aku belajar utk memasak...

tapi bila mak berhenti berkantin tahun 1984... masa aku tingkatan 4...  so masak memasak biasa nya mak yg buat... dan kadang kala masa mak suruh aku masak aku sering mengelat... selalu aku kata ... "mak masak sedap".... hahahah... anak yg nakal kan...

sehingga la suatu hari mak admit ke hospital akibat muntah darah... so yg tinggal kat rumah hanya la aku... huhuhuh... mak long datang ke rumah...waktu tengahari... dia bertanya... dah masak ke?? alamak!! belum lagi... nie anak dara aper ni... bebel mak long kat aku... sesambil dia sibuk masak...

terbakar gak rasa hati... tp yg positif arr... so mulai dari hari tu aku mula ke dapo dan mula masak... masakan pertama ku yg berjaya ku masak kari kerang ngan tumis sayur kobis... 

semenjak dari hari tu aku sering bertanya bebahan yg nak dimasukkan dalam masakan... dan sentiasa mencuba...

raya terakhir bersama mak tahun 1988... aku berjaya membuat kuih raya ku sendiri... coz selalu kakak2 aku yg buat... tapi tahun tu memasing sibuk... tak dan nak balik buat kuih... dan semenjak dari tu arr... aku mula buat kuih raya sendiri sehingga ler kini...

lebih2 lagi adik bongsu ku jenis makan masakan mak coz dia nie dok ngan mak... tak lama dok kat asrama pun... 2 minggu dok kat asrama... dia balik dok ngan mak ... anak manja kan... hehehe... so lepas mak meninggal adik sering berkata... "kak org nak makan nie ... nak makan tu...macam yg mak masak" huhuhuh... 
so terpaksa arr tebalkan muka ...aku bertanya ngan makcik2 cam no nak masak tu nie... demi memenuhi kehendak adik2 ku... yg dok bawah jagaan ku setelah mak meninggal....   

utk memahirkan diri... aku sering mengajak kenkawan ku datang ke rumah merasai masakkan ku masa aku mengajar sandaran kat SKTK dulu...

sekarang Alhamdulillah... aku tak der masalah utk masak makanan utk diri sendiri mahu pun utk org len...

p/s: memasak tu suatu seni....makin kita cuba... makin mahir arr jadi nya... so kepada yg tak pandai masak tu...kena arr belajar... rugi kalau tak tau masak nie...

~nurDia~

Tiada ulasan: