Selasa, Disember 10, 2013

stroke...

JANGAN ABAIKAN, TOLONG DI BACA: 
Anda boleh menyelamatkan nyawa seseorang dengan share ini. STROKE: Rakan saya menghantar ini kepada saya.. dan meminta saya untuk mempostingkan ini dan menyebarkannya. Saya setuju. Jikalau semua orang boleh mengingat langkah mudah, kita dapat menyelamatkan banyak orang. 

Pada saat sebuah pesta, seorang teman terjatuh dan ia meyakinkan semua orang bahawa ia baik-baik saja dan hanya tergelincir sebuah batu kerana kasut barunya. Mereka membantu membersihkan orang tersebut dan memberikannya pinggan yang berisi makanan. 

Walaupun ia kelihatan masih kurang selesa, Ingrid meneruskan aktivitinya dan menikmati pesta. Suami Ingrid menelefon kemudian dan memberitahu semua orang bahawa isterinya telah dibawa ke rumah sakit - pada jam 6 petang, Inggrid telah meninggal dunia. Ia terkena stroke pada saat pesta. 

Jikalau mereka telah mengetahui bagaimana mengenalpasti tanda-tanda stroke, mungkin Ingrid akan masih bersama kita hari ini. Beberapa tidak meninggal. Mereka berakhir dalam keadaan tidak dapat diselamatkan. Ini hanya memerlukan masa anda seminit untuk membacanya .. (Kejadian Yang Berlaku) 

PENGENALAN STROKE: 

Seorang neurologist berkata bahawa jikalau ia mendapatkan korban stroke dalam jangka masa 3 hari, ia dapat membantu membalikkan kesan daripada stroke tersebut secara total. Ia berkata bahawa triknya untuk mengenal sebuah serangan stroke, dan membuat pesakit secara perubatan ditangani dalam masa 3 jam, yang sukar. 

MENGENALI STROKE: 

Ingat 3 langkah, STR. Baca dan pelajari! Kadang-kadang tanda stroke sukar untuk di pengenalan. Malangnya, tidak mengetahui ini boleh mengakibatkan fatal. Korban stroke boleh mengalami kerosakan otak yang besar ketika orang di sisinya gagal dalam mengenal pasti tanda sebuah stroke. 

Doktor saat ini berkata bahawa orang biasa boleh mengenal serangan stroke dengan 3 soalan simple di bawah ini: 
S = Minta orang tersebut untuk SMILE (Senyum) .. 
T = TALK. Minta orang tersebut untuk bicara kalimat yang mudah (secara langsung) contoh: Hari ini sangat cerah. 
R = Minta dia untuk RAISE BOTH ARMS (Angkat kedua tangannya). 

 Jikalau orang tersebut kesukaran dalam melakukan salah satu dari tugas diatas, panggil ambulan dan jelaskan tanda-tandanya kepada pembekal. 

NOTA: Tanda lain dari sebuah stroke adalah 

1. Minta orang tersebut untuk menjulurkan lidahnya. 
2. Jikalau lidah tersebut bengkok, atau jikalau lidah tersebut terjulur ke satu sisi atau lain maka ini adalah tanda-tanda sebuah stroke. 

Seorang cardiologist berkata bahawa jikalau setiap orang yang membaca status ini dan men-SHARE kepada rakan-teman nya maka anda boleh yakin bahawa akan ada sekurang-kurangnya satu nyawa terselamat.


~nurDia~

Tiada ulasan: